Bassklarinetten er et treblåseinstrument. Den er vanlivis stemt i Bb. Det finnes også varianter stemt i A og C, men disse er veldig sjeldne. Bassklarinetten er en god del større enn de andre klarinettene. Den er ca 1,2 meter lang, og har en dypere klang. Bassklarinetten spiller en oktav lavere enn det som er notert i notene. Toneomfanget til bassklarinetten er 4-5 oktaver avhengig av type og hvem som spiller på den. Instrument som ligner på bassklarinett finner en helt tilbake til antikken, og da i Egypt. Slike instrumenter kan en fortsatt finne i folkemusikken rundt Middelhavet. Dagens bassklarinett er rett med en sølvklokke og en krokete sløvnakke. Tidelige bassklarinetter hadde dobbel kropp. Den var da veldig lik en fagott. Dagens bassklarinetter kan minne om Saksofoner på grunn av Sølvklokken. Men det er IKKE en saksofon. Hoveddelen på bassklarinetten er laget av tre. Det brukes harde, resonerende tretyper. Bassklarinetten har Blitt brukt i symfoniorkester siden slutten av 1800-tallet. I løpet av 1900-tallet har bruken av bassklarinett økt. I nyere tider har det også vokst frem et stadig større soloreportoar for bassklarinett. Bassklarinetten har en seregen klang. Den har en varm, rik og jordnær klang, ganske forskjellig fra andre insrumenter i samme dybde. Klangen bygger på og utvider klangen til sopan- og alt-instrumenter innenfor treblås. Bassklarinett er det instrumentet som har den vakreste klangen. Ein Bassklarinettists ville tanka um musikk og.. Finnst det noko anna?: Dag 11 i Basel, laurdag, siste dag med tattoo.

søndag 25. juli 2010

Dag 11 i Basel, laurdag, siste dag med tattoo.

Dagen i dag har vøre veldig slitsom. Det begynte rundt klukka fire i natt, då kasta e opp. Ko som gjorde det veit e kji, men det har vøre litt sjukdom i troppen på turen. Det kan ha vøre smitte, eller det kan ha vøre noko e har ete, kem veit? Uansett bestemte e meg for at det ikkji skulle seta nokon stopper for dagens oppdrag. E stålsette meg frå morgon av sov ei god stund over revelje, hoppa over frokost (sia den mest sansynlig hadde kome oppatt uansett), og møtte opp til avmasj frå hotellet. E va ganske tungpusta i det mø kom fram te arenaen. Der hadde mø tid te puss, press og forbredelsa te dagens tattoo-parade. I løpet av denne tida klarte e å få i meg eit eple og litt vann, det ga meg litt krefter. Dette viste seg å være akkurat nok til å klare å gjennomføre paraden. Heilt utslitt fekk e skifta tilbake til m-04 og funne ein stol å synke ned på. Ette å ha fått i meg litt meir vann fekk e karra meg opp og gjort klart til kveldens første tattoo. Opningen gikk ganske greit og e tusla tilbake til hvileområdet for å synke tilbake ned i ein stol. Så va det klart for drillen og då va det å kåma seg opp att og igang. Denne drillen synest e gikk veldig bra etter forutsetningene. I tilegg te at e va ganske slapp og småsjuk mista e ein epålett, og mindre ting har satt meg ut nok te å gjera feil før, men e klarde denne drillen og utta feil. I det drillen va ferdig va det berre å gjera klar for finalen. Den må vera noko tå det tyngste e nokon gong har gjort. E hadde ingen krefter og det å blåse va umule, men e kom meg da gjennom det og fekk stabba meg tilbake til hvileområdet. Ette å ha skifta og høyrt på gardesjefen seia nokon ord om ko flinke mø æ følte e meg litt bedre og gikk for å få meg litt mat. E åt ein halv talerken med pasta og var stapp mett. Dette va utrule godt sjølv om kvalmen kom ette ei liti stund. E gikk tilbake te hvileområdet og gjorde meg klar for siste tattoo. Kvalmen låg fortsatt og ulma i det e gikk ut på opnigen. E fullførte alt utta å spela ei tone. E begynte å få att litt krefter, men kvalmen gjorde det umulig å blåse. Denne kvalmen hang forsatt i det mø sto klar for drillen. På mirakuløst vis forsvann kvalmen utta forvarsel i det dørene slo opp. E gikk utpå og gikk ein uforglemmelig drill. E kjente det brusa i heile meg og fekk gåsehud i det applausen begynte å runge. Då mø kom ut følte e meg heilt fin og va klar for finale, denne gikk ganske bra og så va alt over. Mø pakka med oss alt og gikk tilbake til hotellet. No ligg e her og orka ingenting mens dei andre æ i castbaren og feira at tattooen æ over. Litt synd å gå glipp av den, men slik æ det når ein ska bli sjuk slek utta viare. Det kjennest egentlig ut som det va kortvarig og e håpa på å fungere som vanlig i morgo. I morgo kveld starta reisa heimat mø kjem te oslo ei gong mitt på dagen på tysdag.

Ingen kommentarer:

Følgere